Help jouw werknemers om elkaar aan te spreken en voorkom grensoverschrijding
Eén op de vijf werkenden in Nederland maakt grensoverschrijdend gedrag mee. Dat zijn bijna 2 miljoen mensen. We kunnen deze 2 miljoen mensen veel leed besparen als we simpelweg leren om met elkaar over grenzen te praten!
Evita Lammes spreekt als trainer, consultant en extern vertrouwenspersoon dagelijks mensen over grenzen. In het boek ‘Waar ligt de grens?’ leert ze medewerkers te herkennen wat grensoverschrijdend gedrag is én wat ze kunnen doen om dit te voorkomen. Vanuit opdrachten bouwen ze hun eigen Grenzen Gebruiksaanwijzing. Zo bouwen jullie samen op een relaxte manier aan een aanspreekcultuur.
Hoe kan Evita jouw organisatie helpen om aanspreken te normaliseren?
- Met het boek ‘Waar ligt de grens?’. Bestel het bijvoorbeeld voor jouw team, afdeling of volledige organisatie. Vanaf 50 stuks krijg je een digitale Q&A met Evita. Vanaf 100 stuks verzorgt ze graag een interactieve lezing afgestemd op jullie organisatie.
- Met een online training voor medewerkers. In vijf weken loopt Evita met hen de opdrachten uit het boek door. Medewerkers leren hoe ze hun eigen grenzen aangeven, hoe ze naar grenzen van anderen vragen en hoe ze anderen op gedrag kunnen aanspreken. Aan het einde hebben ze een eigen ‘Grenzen gebruiksaanwijzing’ op één overzichtelijk A4tje en een gemeenschappelijke taal om elkaar aan te spreken. De calls geven accountability, eventuele weerstand wordt kundig genavigeerd en men kan alle vragen stellen aan een neutraal persoon buiten de organisatie.
- Met een strategiesessie voor leidinggevenden. Hoe zorg je ervoor dat jij signalen opvangt en hier tijdig op kan handelen? Welke drempels ervaren medewerkers bij verschillende typen grensoverschrijding en hoe kun je deze verlagen? Hoe maak je van psychologische en sociale veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid? In een sessie van 2,5 uur komen we tot de belangrijkste prioriteiten voor leidinggevenden en maken we een plan van aanpak.
- Met een fysieke training voor medewerkers. We duiken de praktijk in van grenzen aangeven, ernaar vragen en elkaar aanspreken. Leg de basis voor een aanspreekcultuur door met elkaar te pokeren, te improviseren en te zingen (of dit juist te weigeren!). We stellen onze zenuwstelsels gerust door ‘nee’ te zeggen en elkaar aan te spreken in veilige en grappige situaties. Zo leggen medewerkers de neurale paden aan die ze kunnen gebruiken als er iets gebeurt waardoor het wél spannend voelt. Tip: nodig ook de vertrouwenspersoon uit zodat men direct weet waar ze terecht kunnen en deze op een andere manier leren kennen.
Wil je Evita eerst even spreken? Plan dan hier direct een vrijblijvende call in!