Wanneer je het pad ingeslagen bent om je boek via crowdfunding uit te brengen, begeef je je op spannend terrein. Hoe ga je om met (potentiële) donateurs tijdens je campagne zodat het een succes wordt?
Eigen netwerk
Om te beginnen zet je je eigen netwerk in. Denk als eerste aan de mensen in je eigen kring die weten van jouw wens om jouw boek uit te geven. Praat met hen over jouw crowdfunding, vóórdat deze online komt. Zo zijn zij er namelijk als eerste om je te helpen en een donatie te doen. Want wanneer er meer publiciteit komt rondom jouw uit te geven boek en ook voor jou onbekenden interesse tonen, doneren deze sneller als er al een startbedrag staat.
Breng jouw netwerk in kaart
Naast je directe kring van familie en vrienden, heb je een netwerk, bijvoorbeeld via LinkedIn of andere social media, opgebouwd van geïnteresseerden. Breng jouw netwerk in kaart zodat je weet waar je jouw berichten over jouw tegenprestaties kunt posten.
Liefhebbers voor jouw boek
Met Boekfunding bouw je ook aan een community van liefhebbers rondom jouw boek. Donateurs zijn dan ook tegelijkertijd jouw ambassadeurs van jouw boek-in-wording. Doordat je met tegenprestaties komt, weet je de interesse te wekken bij mensen die het thema van jouw boek boeiend vinden. Zorg dus voor passende tegenprestaties. Deze invalshoek om van je donateurs ook je ambassadeurs te maken, betekent dat je je ervan bewust moet zijn dat je iets moois te bieden hebt voor hen, iets van waarde. Iets waar jij een antwoord op geeft met je boek.
Pleister op de wond
Heb jij stilletjes een overtuiging in jezelf dat je niet wilt ‘bedelen’ met je crowdfunding? Neem dit dan eerst onder de loep. Veel mensen hebben overtuigingen in zichzelf – bewust of onbewust – dat ze een ander niet om hulp willen vragen, niet tot last te zijn of niet goed kunnen ontvangen. Elke vraag of elke publicatie rondom jouw crowdfunding voelt dan als ‘teveel’ en spannend.
Je helpt deze belemmerende overtuiging om zeep als je je richt op wat een ander aan jouw boek kan hebben. Zie het als een pleister op de wond die je een ander geeft. Die ander, jouw donateur, zit te wachten op iets, een antwoord op een vraag of een verlangen (de wond) en jij hebt daar een passende pleister voor. Hoe mooi is het dan dat jullie elkaar helpen! Als jij goed weet wie jouw doelgroep van toekomstige lezers is, maak je het allemaal veel makkelijker tijdens de crowdfundingcampagne. Je weet waar je jouw donateurs vindt.
Authenticiteit en persoonlijk
Tijdens de crowdfunding laat jij jezelf zien. Via filmpjes, via social media of via een podcast, webinar of training. Wanneer jij authentiek, dus zoals jij bent, communiceert met je donateurs, ben je laagdrempelig voor hen en gaat het contact makkelijker. Dat ondersteunt jouw proces in het succesvol worden van jouw boek. Want het werkt magnetisch als jij helemaal jezelf bent en plezier hebt in het schrijven van jouw boek. En geef toe: het werkt aanstekelijk als iemand enthousiast is en met passie vertelt. Daarmee trek jij dan ook weer nieuwe mensen aan die zich als donateur én ambassadeur voor jouw boek willen inzetten. Wees dus authentiek en persoonlijk en reageer op de berichten die mensen naar je sturen. Bedank ze voor hun donatie en toon oprechte belangstelling.
Vul niet in voor een ander en laat je verrassen
Een valkuil die auteurs soms hebben, is dat ze in hun netwerk een selectie maken van mensen waarvan zij denken dat ze interesse hebben om te doneren. Het bijzondere van crowdfunding is dat, als je géén selectie maakt, je juist verrast kunt worden. Vaak zijn we geneigd om teveel voor een ander te denken en in te vullen. We denken die ander te kennen, maar je weet uiteindelijk helemaal niet welke beweegredenen iemand heeft om jou te helpen. Sommige mensen komen op de inhoud af, maar een groot aantal mensen vindt het gewoon leuk om je te helpen met een financiële bijdrage. Zie ook hen niet over het hoofd. Zet dit dus breed in tijdens jouw campagne.
We wensen je heel veel plezier en succes met je crowdfunding!