Als je een goed boek hebt geschreven, ben je nog niet klaar, want zelfs goede boeken verkopen zichzelf nog niet. Mensen moeten eerst weten van het bestaan van je boek. De boekpromotie is dus erg belangrijk. Dat kun je natuurlijk heel ingewikkeld maken, maar met deze drie tips heb je het belangrijkste in handen en heb je een goede basis voor jouw boekpromotie.
-
Vroeg starten met promotie
Een veelgemaakte fout, een grote kans die veel auteurs laten liggen, is vroeg beginnen met je marketing. Dat betekent dat je al moet beginnen tijdens het schrijven van je boek.
Je vertelt dat je je boek aan het schrijven bent, neemt mensen mee in je schrijfproces, vertelt ze alvast wat over jouw boek en wat ze ervan mogen verwachten.
Zo maak je mensen nieuwsgierig. En hoe nieuwsgieriger ze worden, hoe liever ze je boek kopen. Bang dat je dan te veel deelt? Dat mensen je boek niet meer hoeven of willen kopen? Dat is niet nodig, want de kans is groot dat bijna niemand al je e-mails of social posts leest en zo dus toch wat mist of dat ze zoveel moeite moeten doen om alles te vinden dat ze dat uiteindelijk niet doen.
En laten we wel wezen: lekker alles achter elkaar lezen in een boek en niet hoeven puzzelen, is toch veel fijner?
-
Kwaliteit boven kwantiteit?
In je boek gaat de kwaliteit boven kwantiteit. Sterker nog, in veel gevallen schrijf je juist liever een niet al te dik boek. En het klinkt ook logisch, toch, dat de kwaliteit het belangrijkste is?
Voor de boekpromotie moet je je daar even wat minder van aantrekken. Liever iets minder perfect, maar vaker iets over je boek delen, dan slechts een paar keer een perfecte post of e-mail.
Het probleem is namelijk dat lang niet iedereen elke e-mail opent of elke post van jou op social media ziet. Ook die ene perfecte post dus niet. En als ze dat niet zien, weten ze niet dat je boek er is en kopen ze het niet. Of ze zien wel één van je posts, maar dat heeft ze nog niet nieuwsgierig genoeg gemaakt om het te kopen.
Wist je dat mensen gemiddeld 27 keer (onbewust) iets van je gezien moeten hebben, voor ze het kopen? Dat betekent dus dat je nog veel meer dan 27 keer iets over je boek moet delen.
3. Schakel hulp in
Zelf alle aandacht voor je boek vragen kan best lastig zijn. Je hebt zelf maar een beperkt netwerk en een beperkt bereik, al is het van de een natuurlijk groter dan van de ander.
Je kunt professionele hulp inschakelen, zoals iemand die een persbericht voor je kan schrijven en kan verspreiden. Dat maakt de kans groter dat je ook media-aandacht krijgt, als je dat interessant vindt.
Maar weet je wat pas echt goed werkt? Aanbevelingen van anderen. Het is een bekende overtuigingstechniek. Daar heb je dus anderen voor nodig. Het is jouw taak om mensen aan te moedigen die aanbevelingen te schrijven of op een andere manier iets over je boek te vertellen.
Als je zelf boeken verkoopt of uitdeelt, verpak ze dan extra leuk, zodat mensen het leuk vinden om er een foto of video van te delen. Vraag lezers of ze een recensie achter willen laten op de website van de boekhandel waar ze je boek gekocht hebben en hebben ze bijvoorbeeld een Goodreads- of Hebbanaccount, vraag ze dan ook daar hun recensie achter te laten.
Meer lezen? In Het Bestsellerboek vertellen Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit je precies wanneer een boek een bestseller is, en hoe je van jouw businessboek een bestseller maakt. Met interviews met Monique Bransen van uitgever Haystack, en met bestsellerauteurs Jos Burgers, Bart van den Belt, Elke Wiss, Robin Stevens en Cynthia Schultz.