Regelmatig krijgen we de vraag van uitgeverijen wat het verschil is tussen voor-intekenen in de voorverkoop van een boek of een boek vooraf bestellen via crowdfunding. En waar doe je goed aan?
Pre-ordering
Je ziet het regelmatig bij boekhandels of online boekverkoop: je kunt een boek voordat het uitkomt al in de voorverkoop bestellen, vaak met een korting. Dit voor-intekenen voor een boek is al jaren gebruikelijk in de uitgeverswereld. Je krijgt zo direct een aardig beeld van hoeveel boeken je zult verkopen. En als koper ben je dan ook de eerste die het boek in de bus krijgt. Meestal zie je het al staan op de website van de uitgeverij, de online winkels en de website van de auteur. Niets mis mee, gewoon slim verkopen. Dit gaat uitsluitend over je boek en de verkoop ervan.
Crowdfunding
Anders wordt het wanneer je, voordat het boek af is en uitkomt, het boek alvast besteld via het crowdfundingplatform van Boekfunding. Dan is het een onderdeel van een totale crowdfunding campagne. Het is een onderdeel van een van de vele tegenprestaties die de auteur samen met Boekfunding heeft bedacht. Betrokkenheid is hierbij het sleutelwoord en gaat over meer dan alleen het verkopen van je boek. Het bouwen aan de relatie met je potentiële lezers en het uitbreiden van de groep van deze potentiële lezers is een onderdeel van het realiseren van je succes als auteur. Daarnaast bereik je door een crowdfunding campagne niet alleen je eigen warme en lauwe kring van geïnteresseerden, maar krijg je er een kring bij: die van Boekfunding en de aangehaakte boekenliefhebbers van Boekfunding. Daardoor is je bereik 1 + 1 = 3
Over Boekfunding
Boekfunding is een crowdfundingsplatform, specifiek en uitsluitend gericht op het financieren van het uitgeeftraject van boeken én richt zich met haar campagnes op het vooraf verzamelen van liefhebbers voor deze boeken. Het heeft dus tegelijkertijd boekfinanciering en het bouwen van een community voor ogen.
Eigen pagina
Op de website van Boekfunding krijg je als auteur een eigen pagina die je gebruikt ter promotie van je boek en de campagne. Meestal kunnen je potentiële lezers dan ook met een korting jouw boek alvast bestellen. Het geld komt dan direct beschikbaar voor de totale financiering van jouw boek. Hoe mooi is dat! Het gaat dus vele malen verder dan een reguliere voorverkoop. Op deze webpagina vind je nog veel meer tegenprestaties, variërend van een gesigneerd exemplaar van je boek tot aan webinars, trainingen of coaching over het thema van je boek. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Thermometer principe
Sommige crowdfunding projecten lopen storm, anderen blijven wat achter. We hanteren daarom een thermometer principe. Je kunt bepalen of je boek succesvol wordt of niet. Heb je veel donateurs binnen een kort tijdsbestek die jouw project ondersteunen, dan weet je dat je boek aanslaat.
PR en marketing
Omdat de gegevens bekend zijn van de donateurs krijg je zicht op wie fan zijn van jouw boek. Dit zegt veel over de in te zetten marketing en PR voor je boek. Deze gegevens worden weer gebruikt door de uitgever en door jou als auteur.
Wat ook heel handig en leuk is, is dat je tijdens de crowdfunding van je boek je community of fanbase (dus alle donateurs) meeneemt in het ontstaan van je boek. Dat doe je onder andere door middel van het laten uitkiezen van de cover, het lettertype, de vormgeving, het unboxen (uitpakken van de allereerste doos met boeken) en de boekpresentatie. Zo bouw je iets op met je lezerspubliek voor de lange termijn. Via de sociale media is dat proces te volgen en ook daarna is onze ervaring, blijven lezers je boek volgen en geven ze eerder reacties en recensies over je boek.
Zoals je ziet zit er een groot verschil in de aanvliegroute en de mogelijkheden. Bij crowdfunding sla je dus meerder vliegen in 1 klap. Je verkoopt niet alleen je boek, maar je bouwt aan een langdurige band met je lezers. Ze worden jouw ambassadeurs.
PS: Wil jij jouw boek via crowdfunding uitgeven via ons? Neem dan contact op via contact@boekfunding.nl We kijken graag samen met jou wat de mogelijkheden zijn.