Voor schrijvers die hun boek willen publiceren, is crowdfunding een effectieve manier om hun project te financieren en een community te bouwen. Door crowdfunding te gebruiken, breng je je boek uit zonder dat je de kosten van publicatie en distributie uit eigen zak hoeft te betalen. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden als je besluit om met crowdfunding te beginnen? We hebben hier een aantal belangrijke overwegingen voor je op een rijtje gezet.
Kies het juiste crowdfundingplatform
Er zijn een paar crowdfundingplatforms die je kunt gebruiken om je boek te financieren. Boekfunding is een crowdfundingplatform dat over veel kennis -en ervaring beschikt in de boekenbranche en heeft zich gefocust op boeken en andere cross-mediale producten zoals e-boeken, vertalingen en luisterboeken. Kijk ook naar de kosten van het platform, de doelgroep die het platform bedient en de mogelijkheid om je campagne te promoten. Het juiste crowdfundingplatform is ook verbonden met een goede uitgeverij.
Stel een haalbaar doel
Om je crowdfundingcampagne succesvol te laten zijn, moet je een realistisch doel stellen. Beoordeel hoeveel geld je nodig hebt om je boek uit te brengen en zet een bedrag dat haalbaar is. Als je te veel vraagt, kan je campagne falen voordat deze begint. Boekfunding kan je hierover advies geven.
Zorg voor interessante beloningen
Mensen steunen crowdfundingprojecten om verschillende redenen, maar ze verwachten wel een beloning of tegenprestatie. Om mensen te motiveren om je campagne te ondersteunen, moet je hoogwaardige en interessante beloningen bedenken. Het gaat bijvoorbeeld om een gesigneerd exemplaar van je boek, een exclusieve meet & greet met jou, of een persoonlijke boodschap.
Bouw een netwerk
Crowdfunding vereist een actieve betrokkenheid van de gemeenschap om succesvol te zijn. Om ervoor te zorgen dat mensen je campagne steunen, moet je een netwerk opbouwen van trouwe fans en vrienden. Dit doe je door sociale media te gebruiken, je website te optimaliseren en contacten te leggen met gelijkgestemde organisaties.
Promoot uw campagne
Om het woord te verspreiden over je campagne, gebruik je verschillende promotietechnieken. Je maakt gebruik van sociale media, nieuwsbrieven, blogartikelen of zelfs persberichten om je campagne te promoten. Het gebruik van leuke en interessante content wekt de interesse van potentiële donateurs.
Crowdfunding is een manier om je boek gepubliceerd en op de markt te brengen zonder dit uit eigen zak te betalen. Maar net als bij traditionele publicatie, vereist crowdfunding planning, voorbereiding en doorzettingsvermogen. Door het implementeren van de bovengenoemde onderwerpen, kun je een geweldige campagne voor je boek opzetten en financieren op een manier waarbij je trouwe fans en nieuwe lezers betrekt.