Wat zijn de verschillen tussen donateurs, ambassadeurs en crowd-investeerders bij crowdfunding?
Bij het werven van bijdragen met crowdfunding zijn donateurs, ambassadeurs en sponsoren drie verschillende groepen mensen die allemaal een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van een project of campagne. Maar wat zijn precies de verschillen tussen deze groepen? In deze blogpost gaan we dieper in op de kenmerken van elke groep en wat hun bijdrage betekent voor jouw crowdfundingproject.
Donateurs, ambassadeurs en crowd-investeerders
Bij een crowdfunding heb je te maken met donateurs, ambassadeurs en crowd-investeerders. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze drie groepen? Je leest het hieronder.
Donateurs
Donateurs zijn mensen die geld doneren, met of zonder een tegenprestatie. Zij hebben interesse in jouw project en willen het graag steunen om het te laten slagen. Het zijn meestal individuen die een bedrag doneren dat past bij hun draagkracht. Soms geven ze een klein bedrag, soms een groter bedrag. Donateurs zijn belangrijk omdat ze het project op weg helpen en vaak andere mensen aantrekken die ook willen bijdragen.
Crowd-ambassadeur
Volledig verschillend van de crowd-investeerders zijn de crowd-ambassadeurs, die op de voorgrond treden om mensen aan te sporen mee te gaan in jouw verhaal. Crowd-ambassadeurs zijn doorgaans mensen met een groot netwerk, liefst binnen de scope van jouw project, die bevlogen en met passie kunnen vertellen. Het kan iemand zijn die vanaf het eerste moment betrokken is bij je project. Evengoed is het iemand die je nog niet kent, maar die een groot netwerk heeft bij een van de doelgroepen, die je wilt bereiken. Een goede strategie is om jouw crowd-ambassadeur op te nemen bij je communicatie.
Crowd-investeerder
De crowd-investeerder is een funder, vaak uit je eigen netwerk, die financieel de schouders zet onder je project. De persoon in kwestie wil je campagne een boost geven door een aanzienlijk bedrag bij te dragen. Dit type funders benader je voor de start van de campagne en je stelt hen eventueel een tegenprestatie op maat voor. Crowd-investeerders spelen geen prominente rol in de marketing rond de campagne, het zijn de stille krachten, achter de schermen betrokken bij jouw project. Crowd-investeerders kunnen particulieren zijn of bedrijven, die je project een duw in de goede richting willen geven en in ruil daarvoor een reward op maat of een bepaalde rol willen in je project. Het is goed om dit in kaart te brengen.
Eén geheel
Het is belangrijk om te onthouden dat deze drie groepen niet los van elkaar staan. Een ambassadeur kan bijvoorbeeld ook doneren en een sponsor kan ook anderen overtuigen om te helpen. Elke groep heeft zijn eigen bijdrage en waarde voor jouw crowdfundingproject. Het is dus belangrijk om te bepalen hoe je elke groep het beste gebruikt om jouw project te laten slagen.
Crowdfundingprojecten hebben allemaal donateurs, ambassadeurs of sponsoren nodig om te slagen. Door de verschillen tussen donateurs, ambassadeurs en sponsoren te begrijpen, bepaal je hoe je elke groep het beste inzet om jouw crowdfundingproject te laten slagen.