Welke online en offline activiteiten voer je uit bij crowdfunding voor je boek?
Je gaat starten met de crowdfunding van je boek. Wat komt daar bij kijken en wat doe je online en wat kan offline?
Jij neemt de lead
Als auteur neem jij de lead om van je crowdfundingcampagne een succes te maken. Maar je staat er zeker niet alleen voor – wij zijn er om je te helpen. In de crowdfundingperiode is promotie je hoogste prioriteit: schakel je netwerk in en leid zoveel mogelijk mensen naar jouw project op Boekfunding. Om je hierbij op weg te helpen, hebben we een aantal promotionele handvatten voor je. Een goede voorbereiding is alles! Ook in deze fase ondersteunen wij je. We zetten onze socialmediakanalen in en stellen ons netwerk open om jouw boek onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld met een plekje in onze maandelijkse nieuwsbrief.
Wat kan er allemaal online? We zetten het op een rijtje voor je:
- Posten van filmpjes op social media;
- Doorposten van bijdragen op social media. We houden met elkaar een vinger aan de pols wie wanneer wat online zet en op welke kanalen;
- Achter de schermen-posts. Je geeft regelmatig een update hoe ver jouw crowdfunding is, maar het is ook erg leuk om een kijkje achter de schermen te geven. Je post bijvoorbeeld over het schrijfproces en hoe dat gaat, hoe ver je bent, wat je tegenkomt of welke illustraties er gemaakt worden. Ook is het leuk om de lezers/donateurs te laten kiezen uit verschillende voorstellen voor de cover van je boek.
- Je schrijft je netwerk aan. Dat kan via LinkedIn of misschien heb je jouw netwerk wel op een ander social media kanaal vooral zoals op TikTok of Instagram.
Wat doe je offline?
- Video’s maken in de startfase van het boekproject. Niet iedereen vindt dat even leuk of is daar even handig mee, maar ons team helpt je daar graag bij.
- Je brengt in kaart waar jouw doelgroep zit en waar jouw netwerk is.
- Er gebeurt veel offline in het startproces. Dat denkwerk en het bepalen van een geschikte strategie verzorgt Boekfunding in samenspraak met jou.
- Ongetwijfeld spreek je jouw netwerk, vrienden en familie regelmatig. Breng hen op de hoogte van de stappen die je zet en betrek hen bij de crowdfunding.
- En natuurlijk schrijf je jouw boek offline verder af.
Komt er veel op je af? Dat zeker! Het is de moeite waard om goed bij jezelf na te gaan hoe je met een tijdplanning dit allemaal voor elkaar krijgt.