Appreciative Inquiry, een werkelijk revolutionaire methode voor verandermanagement, legt de nadruk op het onderzoeken van sterke punten, in plaats van uitsluitend te focussen op het oplossen van zwakke punten. Deze toegankelijke gids, geschreven door de initiatiefnemers en leiders van de ‘AI’-beweging, biedt een praktische introductie. De methode wordt gebruikt om klanttevredenheid, kostenconcurrentievermogen, omzet, winsten en werknemersbetrokkenheid significant te verbeteren. Bovendien is er een sterk verbeterde aansluiting aan de behoeften van de samenleving. Deze voor ‘AI’ meest gezaghebbende gids staat vol spannende verhalen die de vele toepassingen en voordelen ervan illustreren. Door deze verandermethode te gebruiken om systematisch het menselijk potentieel aan te boren, worden organisaties, gemeenschappen en individuen duidelijk effectiever.
‘AI’ helpt ons een ‘baanbrekende organisatie’ te zijn. We zijn begonnen met onze hele fabriek dicht te doen en alle zevenhonderd mensen van werkvloer tot directie bij elkaar te brengen om onze toekomst in beeld te brengen. Het was een vierdaagse bijeenkomst. Dit jaar gaan we ‘AI’ gebruiken om duizend mensen te betrekken bij de strategische planning en de gezamenlijk te formuleren nieuwe structuur, met inbegrip van al onze interne mensen en vertegenwoordigers van externe belanghebbenden – leveranciers, klanten en de plaatselijke gemeenschap. Wanneer je het hele systeem in één ruimte samenbrengt, komt het beste in de mensen naar boven. Heelheid is gezond en dat is bij Nutrimental Foods ons doel: het leveren van wat gezond maakt. Het is opwindend en het loont. Na onze eerste grote groepssessie steeg de winst met 200 procent en daalde het ziekteverzuim met 75 procent. Bij ‘AI’ gaat het om verbinding maken met vitaliteit, zelfsturing en zelfredzaamheid en uiteindelijk om menselijk geluk.